Jaana Aitta

Olen aloittanut ratsastuksen 11-vuotiaana Oulun Äimärautiolla. Tuolloin talli sijaisi raviradan aitojen sisäpuolella ja olosuhteet olivat melko ankeat. Rakkaus hevosiin syttyi heti ja niinpä huomasin tallista tulevan toisen kotini. Tuntienpidon ja tallitöiden tekeminen tuli tutuksi jo hyvin nuorena. Ensimmäisiä kilpakokemuksia hain tuolloin Oulun Ratsastajien omistuksessa olevilla hevosilla Mr Higgins Ja Derby. Unohtamatta rakasta hoitohevostani Miralia, jonka hoitaminen oli kunnia asia:)

Toimin Oulun Ratsastajien tuntiopettajana vuosien varrella useaan otteeseen. Halu oppia ratsastamaan oli niin suuri, että lukio jäi isän kauhuksi kesken ja suuntasin Saksan Hampuriin katselemaan ja oppimaan "suuren" maailman menoa. Olo siellä opetti paljon ja antoi rohkeutta uskaltautua kouluttaa hevosia GP-liikkeisiin asti.

Aloitin yrittäjä Äimärautiolla ensimmäisen kerran jo vuonna 1988 hyvän ystäväni Annu Runtin kanssa. Yhdessä vedimme tallia vuoteen 1992 asti, jolloin oli aika muuttaa elämää. Tosin hevosalalla edelleen.

Vuonna 1999 perustin Äimäraution Ratsastuskeskuksen. Hevosten kanssa työskentely on aina ollut sydämmen asia.

Lukuisia hevosia mahtuu pitkään uraan ja ilokseni kouluttamiani hevosia näkyy kilparadoilla tänä päivänäkin. Lapsuuden suuri haave oli kouluttaa itse hevonen GP-tasolle ja kilpailla myös tällä tasolla. Vuonna 2004 talliin asteli pieni, siro, kuuma tummakaunotar Rose Anne. Siitä on lähtenyt pitkä, mutta sitäkin antoisampi koulutus. Herkän, kuuman tamman innokkuus, oli ihailtavaa luokkaa. Tämän hevosen kanssa olen saavuttanut lapsuuden haaveen ja päässyt jopa osallistumaan SM-kilpailuihin vuonna 2010. Sijoituksemme oli neljäs. Rosen kanssa olemme voittaneet ja sijoittuneet joka tasolla.

Vuonna 2010 oli aika ottaa aikaa itselleen ja pitää 11 vuoden "lomat". Ja tässä taas ollaan energiaa ja intoa uhkuen valmiina aloittamaan uudelleen rakkaan opetustyön. Satoja opetettavia mahtuu historiaan. Opettajana olemisen suurin nautinto on nähdä oppilaan etenevän ja saavan näitä ahaa tunteita. Hevosen kanssa pelkkä ratsastustaito ei riitä. Hevosta pitää myös opetella lukemaan ja ymmärtämään.